...

نحوه نوشتن پاورپوینت پایان نامه

نحوه نوشتن پاورپوینت پایان نامه

دفاع از پایان نامه بخش مهمی از کار شما به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.

در انتهای دوره های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هر دانشجو برای اینکه فارغ التحصیل شود باید پایان نامه ای را ارایه دهد.

برای هر پایان نامه مدت زمان طولانی هر فرد وقت می گذارد و تحقیق ارزشمندی را ارایه می دهد.

در نهایت جلسه دفاع برگزار می گردد که دانشجو کار خود را برای هیئت داوران به صورت حضوری ارایه کرده و باید از کار و پژوهش خود دفاع کند.

پاورپوینت پایان نامه را چگونه ارائه نماییم؟

جلسه دفاع یک جلسه 45 دقیقه تا یک ساعته می باشد که در آن دانشجو در مقابل مهمانان و اساتید داور حاضر می شود و تحقیق صورت گرفته و نتایج حاصل از آن را به صورت حضوری ارایه می دهد و در نهایت به پرسش ها و اشکالات داوران حاضر پاسخ می دهد.

معمولا بین 20 تا 30 دقیقه به دانشجو وقت داده می شود تا گزارشی از کار خود ارایه دهد و بین 15 تا 20 دقیقه نیز به پرسش و پاسخ و تبادل نظر بین دانشجو و اساتید می گذرد.

30 دقیق ابتدایی که گزارش کار می باشد بسیار در جلسه دفاع اهمیت دارد و می تواند نقش پررنگی در نظر داوران و همچنین نتیجه نهایی دفاع داشته باشد. به همین دلیل باید با دقت و حرفه ای برگذار شود.

یکی از مواردی که در گزارش حضوری پژوهش باید اجرا شود ارایه خلاصه و سرفصل سخنرانی شما از طریق پاورپوینت و نمایش آن در مقابل داوران و مهمانان در زمان ارایه و سخنرانی شما می باشد.

البته تهیه یک پاورپوینت می تواند کاملا شخصی و سلیقه ای باشد و هر فردی بنا به دیدگاه و سلیقه شخصی خود پاورپوینت را تهیه کند.

از آن جا که کار دفاع کاملا آکادمیک و علمی می باشد بعضی از مواردی که باید در پاورپوینت آورده شود را در ادامه یاد اور می شویم.

طرح کلی و بخش های آورده شده در پاورپوینت برای پایان نامه به شرح زیر است:

  • شناسه گزارش: این بخش از پاور پوینت باید حاوی اطلاعاتی از قبیل عنوان، نام استاد راهنما، استاد مشاور، اسم دانشجو و تاريخ دفاع می باشد. برای تکمیل این بخش می توانید از صفحه شناسنامه پایان نامه خود استفاده کنید.
  • مقدمه: باید از فصل یک پایان نامه و مقدمه آن استفاده نموده و گزارش خود را با یک مقدمه خوب آغاز کنید.
  • بیان مسئله: در این قسمت از پاور پوینت بهتر از بیان مسئله که در فصل یک پایان نامه بررسی کرده اید استفاده کنید و در مورد دلیل انتخاب موضوع پایان نامه و همچنین مسئله اصلی تحقیق خود صحبت کنید.
  • ضرورت و اهمیت پژوهش: در مورد اهمیت  تحقیق خود صحبت کنید و سعی کنید ضرورت آن را برای جامعه و علم و زندگی پررنگ کرده و بیان کنید. سعی کنید که در مورد اهداف کلی تحقیق خود و همچنین هدف های جزیی تر و خاص تر صحبت شود.
  • روش شناسی تحقیق: در مورد روش شناسی تحقیق صحبت کرده و ابزارها و روش هایی که برای انجام پژوهش از آن ها استفاده کرده اید را نام ببرید. این موراد شامل جامعه و نمونه آزمایش،‌ روش نمونه گيری و جامعه آماری می باشد. برای تکمیل این بخش از فصل سوم پایان نامه کمک بگیرید.
  • گزارش یافته های پژوهش: در این بخش نتایج حاصل از پژوهش انجام گرفته را گزارش می کنید.
  • بحث و نتیجه گیری: باید از فصل پنج پایان نامه استفاده کرده و در مورد نتایج حاصل از تحقیق، بحث کرده و نتیجه های به دست آمده را گزارش کنید.

موارد فوق باید در پاور پوینت شما وجود داشته باشد ولی اگر می بینید وقت ارایه مطالب بیشتری دارید می توانید مطالب جانبی تکمیلی را نیز به این بخش ها اضافه کنید.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که حتما باید به صورت اسلایدی مطالب خود را تکمیل کنید و ترجیحا بهتر خواهد بود که هر مطلب فوق در یک یا نهایت دو اسلاید گنجانده شود.

متاسفانه اشتباهی که اکثر دانشجویان مرتکب می شوند این است که در پاور پوینت توضیحات اضافی را می نویسند که این کار کاملا اشتباه است و توضیحات کاملا باید زبانی بیان شود و در اسلایدهای پاور پوینت فقط باید سرفصل های بحث آورده شود.

تعداد خطوط هر اسلاید نباید بیشتر از 9 خط و کمتر 3 خط شود و هر خط باید تنها شامل 7 کلمه باشد که این نشان دهنده این است که باید تیتر وار عناوین آورده شود.

نکته دیگر این است که اسلاید های خود را باید شماره گزاری کنید که اگر مهمانان و یا اساتید سوالی از بخشی از ان داشتند بتوانند به آن رجوع کنند.

همچنین برای اینکه مطالب مهم و اساسی پررنگ شود آن ها را یا با رنگ دیگری قرار دهید و یا بولدشان کنید. در نهایت باید این موضوع را یاد آور شویم که پاور پوینت به عنوان ابزار کمکی شما عمل خواهد کرد و تکمیل کننده توضیحات کلامی شما می باشد.

منبع مقاله:
https://papergold.ir/fa/post/eraie-powerpoint-paianname

تماس با ما:
دانشجویان محترم به منظور مشاوره و انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری خود با ما در تماس باشید. مشاوره اولیه کاملا رایگان می باشد:

تماس با ما
شماره تماس: 02188252497

دیدگاهتان را بنویسید

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.