...

ساختار پایان نامه

پایان نامه

ساختار پایان نامه

ساختار پایان نامه یک مقاله طولانی علمی است که بر اساس تحقیقات اصلی ساخته شده است. معمولاً به عنوان بخشی از دوره دکترا یا کارشناسی ارشد و گاهی به عنوان بخشی از دوره کارشناسی ارائه می شود.

پایان نامه شما احتمالاً طولانی ترین نوشته ای است که شما تاکنون انجام داده اید و دانستن اینکه از کجا شروع کنید می تواند ترسناک باشد. این مقاله به شما کمک می کند دقیقاً آنچه را باید در پایان نامه بگنجانید و چطور پایان نامه خود را تکمیل کنید؟

پایان نامه

تصمیم گیری در مورد ساختار پایان نامه

همه پایان نامه ها دقیقاً یکسان ساخته نشده اند – شکلی که تحقیقات شما در پیش می گیرد به جامعه آماری تحقیق، رشته، موضوع و روش شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، رساله ها در علوم انسانی اغلب شبیه یک مقاله طولانی هستند، و یک بحث کلی را برای حمایت از یک پایان نامه مرکزی، با فصل هایی تنظیم شده در اطراف موضوعات مختلف یا مطالعات موردی، ایجاد می کنند.

اما اگر در علوم یا علوم اجتماعی تحقیقات تجربی انجام می دهید، رساله شما باید به طور کلی شامل تمام عناصر زیر باشد. در بسیاری از موارد ، هر یک فصل جداگانه ای است، اما گاهی اوقات ممکن است آنها را ترکیب کنید. به عنوان مثال ، در انواع خاصی از علوم اجتماعی کیفی ، نتایج و بحث به جای تفکیک با یکدیگر ادغام می شود.

ترتیب بخشها نیز می تواند بین رشته ها و کشورها متفاوت باشد. به عنوان مثال ، برخی از دانشگاه ها توصیه می کنند که نتیجه گیری باید قبل از بحث صورت گیرد.

اگر در نحوه ساختار پایان نامه یا پایان نامه خود شک دارید ، همیشه دستورالعمل های گروه خود را بررسی کنید و با استاد راهنمای خود مشورت کنید.

فرم پروپوزال
نمونه ساختار پروپوزال

صفحه عنوان

صفحه اول سند شما حاوی عنوان پایان نامه، نام، گروه، موسسه، دوره تحصیلات و تاریخ دفاع شما است. گاهی اوقات شامل شماره دانشجویی شما، نام استاد راهنما و آرم دانشگاه است. بسیاری از دانشگاه ها شرایط سختگیری برای قالب بندی صفحه عنوان پایان نامه دارند.

کاسپین تز چه کاری برای رساله شما انجام میدهد؟

ویراستاران کاسپین تز نه تنها دستور زبان و غلط های املایی را تصحیح می کنند، بلکه با اطمینان از این که رساله شما از زبان مبهم، کلمات زائد و عبارات نامناسب استفاده ننماید، نوشتار شما را تقویت می کنند.

سپاسگزاریها

بخش تقدیرنامه ها معمولاً اختیاری است و به شما فرصتی می دهد تا از همه کسانی که در نوشتن پایان نامه به شما کمک کردند تشکر کنید. این موضوع ممکن است شامل سرپرستان، شرکت کنندگان در تحقیقات شما و دوستان یا خانواده ای باشد که از شما حمایت می کنند.

چکیده

چکیده خلاصه ای از پایان نامه شماست که معمولاً حدود 150-300 کلمه است. وقتی بقیه پایان نامه را تمام کردید، باید آن را در انتها بنویسید. در چکیده، مطمئن شوید که:

  • موضوع اصلی و اهداف تحقیق خود را بیان کنید
  • روشهایی را که استفاده کرده اید شرح دهید
  • نتایج اصلی را خلاصه کنید
  • نتیجه گیری خود را بیان کنید

اگرچه چکیده مقاله بسیار کوتاه است، اما قسمت اول (و گاهی اوقات تنها قسمت) پایان نامه شماست که مردم می خوانند، بنابراین مهم است که آن را درست تصحیح کنید. اگر در تلاش برای نوشتن یک چکیده قوی هستید، میتوانید از راهنمایی مشاورین ما در کاسپین تز استفاده نمایید.

فهرست مطالب

در فهرست مطالب، تمام فصل ها و زیرعنوان های خود و شماره صفحه آنها را لیست کنید. صفحه محتویات پایان نامه، نمای کلی از ساختار شما را به خواننده ارائه می دهد و به شما کمک می کند تا به راحتی سند را مرور کنید.

تمام قسمت های پایان نامه شما باید در فهرست مطالب، از جمله ضمائم باشد. اگر از سبک های عنوان استفاده می کنید می توانید به صورت خودکار در محتویات جدول ایجاد کنید.

لیست اشکال و جداول

اگر در پایان نامه خود از جداول و شکل های زیادی استفاده کرده اید، باید آنها را در یک لیست شماره گذاری شده قرار دهید. با استفاده از ویژگی Insert Caption در Word می توانید به صورت خودکار این لیست را ایجاد کنید.

لیست اختصارات

اگر در پایان نامه خود از اختصارات زیادی استفاده کرده اید، می توانید آنها را در یک لیست مخفف شده با الفبا قرار دهید تا خواننده بتواند به راحتی معانی آنها را جستجو کند.

واژه نامه

اگر از اصطلاحات بسیار تخصصی زیادی استفاده کرده اید که برای خواننده شما آشنا نیستند، بهتر است یک واژه نامه نیز ذکر کنید. اصطلاحات را به ترتیب حروف الفبا لیست کنید و هر اصطلاح را با شرح مختصر یا تعریف توضیح دهید.

معرفی

در مقدمه، موضوع، هدف و ارتباط پایان نامه خود را تنظیم می کنید و به خواننده می گویید که در بقیه پایان نامه چه انتظاراتی دارد. در مقدمه باید:

  • موضوع تحقیق خود را تعیین کنید، و اطلاعات لازم را برای زمینه سازی کار خود ارائه دهید
  • تمرکز را کم کنید و دامنه تحقیق را مشخص کنید
  • در مورد وضعیت تحقیقات موجود در مورد موضوع بحث کنید، و نشان دهید ارتباط کار شما با یک مسئله یا بحث گسترده چیست.
  • سوالات و اهداف تحقیق خود را به روشنی بیان کنید
  • یک نمای کلی از ساختار پایان نامه خود ارائه دهید

همه چیز در مقدمه باید واضح، جذاب و مرتبط با تحقیقات شما باشد. در پایان، خواننده باید درک کند که چرا و چگونه یک تحقیق انجام شده است.

بررسی ادبیات / چارچوب نظری

قبل از شروع تحقیق، باید یک بررسی ادبیات انجام می دادید تا درک کاملی از کارهای دانشگاهی که قبلاً در مورد موضوع شما وجود داشته است، داشته باشید. این یعنی:

  • جمع آوری منابع (به عنوان مثال کتاب ها و مقالات ژورنالی) و انتخاب مناسب ترین آنها
  • ارزیابی و تجزیه و تحلیل انتقادی هر منبع
  • ترسیم ارتباطات بین آنها (به عنوان مثال مضامین، الگوها، درگیری ها، شکاف ها) برای بیان یک نکته کلی

در فصل یا بخش بررسی ادبیات پایان نامه، شما نباید فقط مطالعات موجود را خلاصه کنید، بلکه یک ساختار و استدلال منسجم ایجاد کنید که منجر به یک پایه یا توجیه روشن برای تحقیقات خود شود. به عنوان مثال ، ممکن است هدف نشان دادن چگونگی تحقیقات شما باشد:

  • خلا موجود در ادبیات را برطرف می کند
  • رویکرد نظری یا روش شناختی جدیدی را به موضوع داشته باشید
  • راه حلی برای مسئله حل نشده پیشنهاد نمایید
  • بحث نظری را پیش ببرید
  • دانش موجود را با داده های جدید ایجاد و تقویت می کند

مرور ادبیات اغلب مبنایی برای یک چارچوب نظری می شود، که در آن شما تئوری ها، مفاهیم و مدل های اصلی تحقیق خود را تنظیم و تحلیل می کنید. در این بخش می توانید به سوالات تحقیق توصیفی در مورد رابطه بین مفاهیم یا متغیرها پاسخ دهید.

روش شناسی

فصل یا بخش روش، نحوه انجام تحقیقات خود را توصیف می کند و به خواننده اجازه می دهد اعتبار آن را ارزیابی کند. این بخش باید به طور کلی شامل موارد زیر باشید:

  • رویکرد کلی و نوع تحقیق (به عنوان مثال کیفی ، کمی ، تجربی ، مردم نگاری)
  • روش های شما برای جمع آوری داده ها (به عنوان مثال مصاحبه ، نظرسنجی ، بایگانی)
  • جزئیات اینکه کجا، چه موقع و با چه کسی تحقیق انجام شده است
  • روشهای تجزیه و تحلیل داده ها (به عنوان مثال تجزیه و تحلیل آماری ، تحلیل گفتمان)
  • ابزار و موادی که استفاده کرده اید (به عنوان مثال برنامه های رایانه ای ، تجهیزات آزمایشگاهی)
  • بحث درباره هرگونه موانعی که در انجام تحقیق با آن روبرو هستید و چگونگی غلبه بر آنها
  • ارزیابی یا توجیه روشهای خود

هدف شما در این بخش، گزارش دقیق کارهایی است که انجام داده اید و همچنین متقاعد کردن خواننده مبنی بر اینکه این بهترین روش برای پاسخگویی به سوالات یا اهداف تحقیق شما بوده است.

نتایج

در مرحله بعد، شما نتایج تحقیقات خود را گزارش می دهید. می توانید این بخش را پیرامون سوالات فرعی، فرضیه ها یا مضامین تنظیم کنید.

در برخی از رشته ها، بخش نتایج به شدت از بخش بحث جدا شده است، در حالی که در برخی دیگر این دو ترکیب می شوند. به عنوان مثال، در روش های کیفی مانند مردم نگاری، ارائه داده ها اغلب همراه با بحث و تحلیل بافته می شود.

با این حال، در تحقیقات کمی و تجربی، نتایج باید جداگانه ارائه شود قبل از اینکه در مورد معنای آنها بحث کنید:

  • هر نتیجه مربوطه را به طور خلاصه بیان کنید، از جمله آمار توصیفی مربوطه (به عنوان مثال میانگین ها ، انحراف معیارها) و آمار استنباطی
  • به طور خلاصه بگویید که چگونه نتیجه به سوالات مربوط می شود یا اینکه فرضیه مورد تأیید است.
  • اگر به خواننده کمک می کند نتایج شما را درک کند ، جداول و شکل ها را در آن بگنجانید.
  • همه نتایجی را که مربوط به سوالات تحقیق شما هستند گزارش کنید، از جمله هر کدام که انتظارات شما را برآورده نکرده باشد.
  • تفسیرهای ذهنی یا گمانه زنی را در بر نگیرید.

داده های اضافی (شامل اعداد خام ، پرسشنامه کامل یا متن مصاحبه) می توانند به عنوان ضمیمه وارد شوند.

بحث

در اینجاست که شما معنا و پیامدهای نتایج خود را در رابطه با سوالات تحقیق خود کشف می کنید. در اینجا باید نتایج را به تفصیل تفسیر کنید، در مورد اینکه آیا آنها انتظارات شما را برآورده می کنند و چقدر با چارچوبی که در فصل های قبلی ساخته اید متناسب است، بحث کنید.

  • تعابیر خود را بیان کنید: نتایج به چه معناست؟
  • مفاهیم را کاوش کنید: چرا نتایج مهم هستند؟
  • محدودیت ها را بپذیرید: چه چیزی را نتایج نمی تواند به ما بگوید؟

اگر هر یک از نتایج غیرمنتظره بود، توضیحاتی راجع به این دلیل ارائه دهید. ایده خوبی است که تفسیرهای جایگزین داده های خود را در نظر بگیرید. این بحث باید به منابع مربوطه ارجاع داده شود تا نشان دهد که نتایج شما با دانش موجود مطابقت دارد.

نتیجه

نتیجه گیری پایان نامه باید به طور خلاصه به سوال اصلی تحقیق پاسخ دهد، و درک روشنی از استدلال اصلی شما و تأکید بر آنچه تحقیقات شما به خواننده کمک کرده است، داشته باشد.

در بعضی از کنوانسیون های دانشگاهی، نتیجه گیری به یک بخش کوتاه اشاره می کند که قبل از بحث مطرح می شود: ابتدا شما نتیجه گیری کلی خود را مستقیماً بیان می کنید، سپس در مورد معنای آنها بحث و تفسیر می کنید.

با این حال، در زمینه های دیگر، نتیجه گیری به فصل آخر اشاره دارد، جایی که شما پایان نامه خود را با تأمل نهایی در مورد آنچه پیدا کردید، جمع بندی می کنید. این نوع نتیجه گیری اغلب شامل توصیه هایی برای تحقیق یا عمل در آینده نیز می باشد.

در این فصل، مهم است که خواننده را با درک روشنی از اهمیت تحقیقات خود درگیر کنید. چه چیزی را به آنچه قبلاً شناخته شده بود اضافه کردید؟

لیست مرجع

جزئیات کامل همه منابعی که در یک لیست مرجع ذکر کرده اید (که بعضاً به آن لیست آثار ذکر شده یا کتابشناسی نیز گفته می شود). مهم است که یک سبک استناد را دنبال کنید. هر سبک نیازهای دقیق و خاصی برای نحوه قالب بندی منابع خود در لیست مرجع دارد.

سبک های رایج شامل APA و MLA هستند، اما چارچوب دانشگاهی شما اغلب مشخص می کند که از کدام سبک استناد استفاده کنید – مطمئن شوید که شرایط را بررسی کنید و اگر مطمئن نیستید از سرپرست خود بپرسید.

برای صرفه جویی در وقت در ایجاد لیست مرجع مطمئن شوید که نقل قول های شما به طور صحیح و مداوم قالب بندی شده است.

ضمائم

پایان نامه شما باید فقط حاوی اطلاعات اساسی باشد که مستقیماً در پاسخ به سوالات تحقیق شما نقش دارد. اسنادی که استفاده کرده اید و متن اصلی رساله شما نیستند مانند متن مصاحبه ، سوالات نظرسنجی یا جداول با شکل کامل می توانند به عنوان ضمیمه اضافه شوند.

برای انجام و مشاوره پایان نامه های دانشجویی با ما تماس بگیرید:

تماس با ما
شماره تماس: 02188252497

دیدگاهتان را بنویسید

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.