فصل های پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری

با فصل پایان نامه آشنا شویم.

فصل پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری

با توجه به اهمیت آشنایی با ساختار پایان نامه ، در این مقاله با ساختار پایان نامه آشنا می شویم.

نگارش پایان نامه و رساله های کارشناسی ارشد و دکتری و دفاع از آن یکی از لازمه های فارغ التحصیلی و اتمام دوره های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. علاوه بر آن پایان نامه یک سند علمی دسته اول بوده که عنصر مهمی در سابقه پژوهشی فرد  محسوب می باشد و می توان گفت کارنامه ای از دوره تحصیلی فرد به حساب می آید. با این تفاسیر نوشتن درست و اصولی پایان نامه مهم خواهد بود. اما پایان نامه ساختاری کاملا مشخص دارد و دارای فصل بندی هایی است که آشنایی با این فصول می تواند به شما در تنظیم یک پایان نامه خوب کمک بزرگی کند.

فصل های پایان نامه

هر پایان نامه دارای پنج فصل می باشد که هر کدام از این بخش ها قسمتی از تحقیق و پژوهش شما را روشن می کند و هرکدام از آنها دارای محتواهایی می باشد که دارای کاربردها و اهداف تحقیق انجام گرفته می باشد. توجه داشته باشید که متون هر بخش در عین مستقل بودن با تمامی محتواهای پایان نامه مرتبط بوده و متن کلی باید از انسجام خوبی برخوردار باشد. این پنج فصل شامل موارد زیر است:

فصل اول: طرح کلیات تحقیق و بیان مسئله

در این فصل که فصل ابتدایی پایان نامه شما می باشد باید موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید معرفی کرده و دلایل خود را برای این انتخاب بیان کنید. باید در این فصل به روشنی بگویید که دلیلتان برای انتخاب این زمینه پژوهشی چه بوده است و از اهمیت تحقیق و نتایج به دست آمده از آن صحبت کرده و اهداف کلی و جزیی پژوهش را نام ببرید. فصل بندی های پایان نامه ها به دانشگاه محل تحصیلی ارتباط فراوانی دارد و محتوای هر فصل توسط آیین نامه هر دانشگاه به دقت تعیین شده است. در برخی از دانشگاه ها در فصل اول پایان نامه علاوه بر مواردی که اشاره شد خواسته می شود تا محدودیت های پژوهش و تحقیق انجام گرفته نیز نوشته شوند. در برخی دیگر از دانشگاه ها از دانشجو خواسته شده تا مبانی نظری تحقیق را در فصل اول بیاورند. البته عمومیت در این است که این توضیح در فصل دوم گنجانده شود.

فاصل دوم ادبیات یا پیشینه تحقیق

فصل دوم پایان نامه ادبیات یا پیشینه تحقیق است. این بخش شامل مقدمه پایان نامه شما می شود که از اهمیت بالایی در پایان نامه برخوردار می باشد. در این بخش شما پیشینه تحقیق و تحقیق های گذشته انجام گرفته در زمینه شاخه پژوهشی را بررسی کرده و یک به یک از آن ها نام می برید. این بررسی  باید جامع و کامل باشد و تمامی پژوهش های داخل از کشور و پژوهش های خارجی انجام گرفته را شامل شود. همچنین همانطور که اشاره شد برخی دانشگاه ها می خواهند تا مبانی نظری پژوهش را در این فصل بیاورید. یادتان باشد که شروع و آغاز خواند پایان نامه شما این بخش می باشد و به همین دلیل از اهمیت بالایی در پایان نامه برخوردار می باشد.

فصل سوم روش تحقیق (روش شناسی تحقیق)

فصل سوم پایان نامه شامل روش تحقیق می شود. در این بخش باید شرح کاملی از کلیه روش های به کار رفته در انجام تحقیق و پژوهش خود را بیان کنید. این کارها شامل : جمعیت آماری، روش انجام تحقیق و جامعه مورد مطالعه، شیوه های جمع آوری اطلاعات و داده ها، روش انجام آزمایش ها، نمونه گیری و شیوه های گوناگون تجزیه و تحلیل داده ها می باشد. تمامی این موارد به کار رفته باید به تفصیل در این بخش توضیح داده شود.

فصل چهارم نتایج تحقیق و یافته ها

فصل چهارم پایان نامه شامل گزارش کاملی از نتایج به دست آمده از تحقیق انجام گرفته می شود. در این فصل باید نتایج و داده های به دست آمده را گزارش کرده و آن ها را بررسی کنید. در این بخش برای گزارش این داده ها بهتر است از جداول و نمودارهای مختلف استفاده کنید.

فصل پنجم نتیجه گیری و بحث

فصل پنجم و فصل آخر پایان نامه می باشد که در آن دست آوردهای پژوهش انجام گرفته را معرفی کرده و به تجزیه و تحلیل و اعلام نتایج به دست آمده از تحقیق می پردازید. این فصل باید کاملا در عین جامع بودن خلاصه بوده و بیشتر از دوصفحه نگردد. این بخش ختم پایان نامه شما می باشد و به منزله گزارش نهایی از پژوهش شما به حساب می آید که باید به دقت تکمیل شود.  در انتهای این فصل نیز می توانید پیشنهاداتی برای تحقیق های آینده ارایه دهید.

منبع مقاله:
https://papergold.ir/fa/post/ba-fsvl-paian-namh-ashna-shvim

تماس با ما:
دانشجویان محترم به منظور مشاوره و انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری خود با ما در تماس باشید. مشاوره اولیه کاملا رایگان می باشد:

تماس با ما
شماره تماس: 02188252497

دیدگاهتان را بنویسید